Cognitieve gedragstherapie: wat je denkt bepaalt je gevoel en gedrag

Bij cognitieve gedragstherapie (CGT) leer je opmerkzaam te zijn voor gedachten, gevoelens en gedrag. Elke situatie is van nature neutraal en de interpretatie die je eraan geeft maakt het positief of negatief. CGT gaat ervan uit dat je gedachten je gevoelens en gedrag aansturen. Angst zorgt er bijvoorbeeld voor dat je situaties gaat vermijden, terwijl boosheid ervoor zorgt dat je energie krijgt om voor je rechten op te komen. Gedachten kunnen waar zijn maar ook ontstaan zijn door gedachtenfouten. Deze gedachtenfouten zijn negatief van aard en belemmeren je in je gedrag. Doormiddel van het invullen van gedachteschema’s leer je om je gedachten te onderzoeken en meer functionele en helpende gedachten te trainen.

Meld je aan voor cognitieve gedragstherapie.

Merk jij dat je gedachten je ook vaak belemmeren en spreekt het je aan om op een praktische manier aan je problemen te werken? Je bent van harte welkom bij Psycholoog en Coach Healthy Minds, in de praktijk in Utrecht of via online videobellen.

Bij welke problemen is cognitieve gedragstherapie effectief?

Het wordt voor veel problemen ingezet en is effectief gebleken voor onder andere:
• Angsten
• Onzekerheid
• Stress en burn-out
• Depressie en somberheid
• Relatieproblemen 
• Verslavingen
• Slaapproblemen

Psycholoog en Coach Utrecht Healthy Minds – Museumlaan 2, 3581 HK Utrecht – Copywrite 2021